Te-ai simțit vreodată pierdut în încercarea de a alege o temă pentru site? Ai simțit că pe măsură ce vedeai mai multe șabloane acestea păreau tot mai asemănătoare. Nu e nimic neobișnuit până aici, alegerea unei teme poate fi amuzantă, copleșitoare sau ceva între pentru oricine.
Cele mai multe platforme de creare de site-uri sau magazine online oferă o grămadă de designuri din care poți alege și poți cumpăra și teme premium, așa că e ușor să îți pierzi răbdarea cercetând toate ofertele. Din fericire, se poate mai simplu! Îți poți alege o temă pentru site în funcție de doar 3 criterii: 1. Designul lățimii conținutului, 2. Designul headerului din homepage și 3. Designul meniului.
1. Ce lățime de conținut trebuie să aleg?
„Conținutul pe toată lățimea site-ului este potrivit pentru designuri creative, contemporane. Conținutul delimitat este potrivit pentru business.” Acestea sunt cele două tipuri principale de design dintre care poți alege – Lățime completă și – Conținut delimitat.
Lățimea completă este atunci când imaginea de fundal se întinde pe toată lățimea ecranului pe care accesezi site-ul, dând senzația că acesta nu are limite. Conținutul delimitat este, așa cum îi spune și numele, mărginit sau încadrat într-un chenar.
Lățime completă (prima fotografie):
– este un aspect foarte popular
– potrivit pentru site-uri responsive care conțin multă grafică
– fiind atât de lat, permite amplasarea unui număr mai mare de elemente în bara de meniu
– În funcție de ajustarea imaginii la mărimea și rezoluția ecranului pe care e afișată, conținutul ar putea să apară diferit
Conținut delimitat (a doua fotografie):
– design tradițional pentru site-uri din domeniul companiilor
– are lățime fixă pentru conținut, iar poziția acestuia este aproximativ aceeași, indiferent de rezoluția/dimensiunea ecranului pe care e afișat
Așadar, atunci când alegi o temă pentru site, gândește-te cum vrei „să se simtă” acesta. Vrei să fie ceva creativ sau ceva clasic. Reține că aceasta este doar o sugestie, nu este obligatoriu să alegi în funcție de aceste criterii.
2. Ce aspect al headerului din homepage îmi este mai util?
„Alegerea designului potrivit pentru headerul din homepage este, mai degrabă, o decizie de strategie decât una de aspect. Aceasta depinde în funcție de businessul pe care îl ai.”
Majoritatea homepage-urilor au un tip sau altul de header. Este secțiunea din susul paginii, cea pe care o văd prima cei care îți accesează site-ul. Headerele pot conține imagini statice, prezentări sau chiar clipuri video. Însă nu trebuie să îți lași atenția distrasă de acestea – gândește-te dacă afacerea ta are sau nu nevoie de un astfel de header.
Un header ales cu atenție va comunica mai bine cu vizitatorii site-ului – este, după cum scriam mai sus, primul lucru pe care aceștia îl văd atunci când ajung pe pagina ta. Headerul trebuie să îți facă brandul vizibil și să explice, pe scurt, ceea ce oferi.
Cum să alegi? Headerele cu imagini statice ar trebui folosite doar în site-uri care se bazează în principal pe fotografii – portofoliu, hotel, restaurant sau pentru site-uri cu multă grafică. Dacă site-ul tău are nevoie de text pentru a explica cu ce te ocupi și cum poți ajuta clienții, atunci nu este potrivit un header cu imagine statică. Motivul este că imaginea statică poate ocupa foarte mult spațiu.
Headerul cu imagine pe care suprapui și alt conținut – aceasta este alegerea cea mai sigură pentru aproape toate tipurile de site. Un astfel de header îți oferă 4 elemente de bază care pot descrie afacerea ta: Titlu, subtitlu, call-to-action și o imagine exemplificativă. Imaginea headerului trebuie să aibă doar un rol ajutător, nu să fie elementul principal.
Headerul cu prezentare este potrivit pentru afacerile care conțin mai multe nișe sau se adresează mai multor audiențe. Headerul cu video este util pentru a explica scopul afacerii tale. Imaginile în mișcare sau clipurile video sunt bune pentru a capta atenția oamenilor, deci nu e de mirare că multe site-uri de succes le folosesc pentru a îmbunătăți nivelul de engagement și awarenessul.
Iată câteva sfaturi pentru alegerea clipului video pentru header:
– Nu alege filmulețe la întâmplare! Pune un clip care are legătură cu afacerea ta, unul cu mesaj sau unul de stare.
– Nu folosi un clip stock! Alege unul unic pentru a da mai multă personalitate site-ului.
– Folosește un videoclip făcut profesionit și de calitate mare.
– Alege un filmuleț scurt și un fișier sub 6 MB, pentru că aceste lucruri influențează viteza de încărcare a site-ului.
3. Ce design să aibă bara de meniu?
„Bara de meniu ar putea părea lipsită de importanță, însă aceasta are impact asupra felului în care vizitatorii îți percep brandul.”
Mulți oameni tind să își concentreze atenția în direcția greșită atunci când aleg o temă pentru site. Designul este important, însă utilitatea va învinge esteticul de fiecare dată. E important să alegi ceva potrivit cu afacerea ta. De ce este bara de meniu atât de importantă?
Meniul este instrumentul principal prin care oamenii vor naviga pe site-ul tău. Acesta creează o hartă care ghidează utilizatorii și le arată către ce să își îndrepte atenția. Dacă ai un vizitator care nu poate afla unde să găsească o informație înseamnă că site-ul nu își face treaba pentru care a fost creat.
Sfaturi:
– Alege un design simplu care face elementele meniului simplu de citit și accesat
– Folosește pentru fundal o culoare care să nu supere ochii – scoate în evidență textul cu o culoare contrastantă
– Creează o ierarhie pentru pagini. Aliniază-le de la stânga la dreapta în funcție de importanță
De evitat:
– Nu aglomera meniul cu prea multe elemente – afișează doar paginile esențiale
– Nu folosi fundaluri care distrag atenția și care fac elementele greu de citit
– Nu folosi fonturi mici sau complicate
Cum să alegi poziția meniului – dacă știi cum vrei să fie experiența vizitatorilor pe site îți va fi mai ușor să alegi cum să arate meniul.
Poziție fixă – meniu fixat permanent în partea de sus a paginii – această poziționare este potrivită pentru site-urile cu mult conținut (cele foarte lungi). Fixarea meniului în partea de sus sau în laterala site-ului permite vizitatorilor să navigheze rapid printre pagini fără a derula înapoi sus.
Dacă ai un site cu pagini lungi (fără prea mult conținut), plasarea meniului în partea de sus este mai puțin eficientă.
Meniu orizontal în partea de sus – îl folosesc 80% dintre site-uri pentru că este popular și eficient. Oamenii sunt condiționați să deruleze în susul paginii atunci când caută meniul. Lățimea acestuia este limitată de cea a browserului. Este un design clasic cu care mergi la sigur.
Meniu vertical lateral – acest tip de meniu este des întâlnit în cazul site-urilor cu un mare impact vizual (portofoliu, restaurant etc.). Barele de meniu verticale sunt eficiente dacă ai multe elemente de afișat sau elemente cu titluri foarte lungi, însă sunt și site-uri care au acest meniu fix și un număr limitat de elemente. Unele designuri au un meniu derulant ca să poți adăuga mai multe elemente.
Meniu orizontal plasat jos – această amplasare este mai puțin utilizată; este potrivit pentru site-uri cu grafică intensivă, unde vrei ca oamenii să se concentreze imediat asupra conținutului. Când meniul este în partea de jos este eliminată distragerea vizuală și aduce conținutul în prim-plan. De asemenea, poți folosi acest design dacă te bazezi mai puțin pe meniu și mai mult pe linkuri în conținut pentru a ghida vizitatorii.
4. Poziționarea logoului
Nici așezarea logoului nu se face la întâmplare, această alegere putând spune multe despre afacerea ta.
Plasarea logoului pe aceeași linie cu meniul este potrivită pentru site-uri care promovează servicii și produse și mai puțin pe branding. Dacă logoul este la același nivel sau chiar conținut în bara de meniu, mărimea acestuia este limitată. De asemenea, acest design este folosit mult de către afacerile B2B unde marketingul contează mai puțin decât retailul.
Logo în centru (cu meniul deasupra sau dedesubt) este util atunci când vrei să creezi o identitate de brand. În acest caz ai mai puține restricții cu privire la mărimea lui și îl poți face astfel încât să atragă atenția vizitatorilor. Acest format este mai potrivit pentru site-urile de retail pentru a loializa clienții.
Deci, cum aleg o temă pentru site?
Acum că am trecut în revistă cele 3 criterii, să încercăm să punem în practică lucrurile aflate. Am pregătit câteva exemple care să ne ajute să alegem cea mai bună combinație de design.
1. Restaurante – Imagini de calitate înaltă și videoclipuri. Vom folosi o temă care afișează conținutul pe întreaga lățime a paginii. Ca header vom alege o imagine pe care nu suprapunem nimic. Oricare variantă de meniu poate fi potrivită, joacă-te cu ce îți place mai mult. Vom plasa logoul în centru.
2. Antrenor personal – descriere clară a serviciilor oferite. Vom folosi conținut pe toată lățimea paginii. Ca header vom utiliza o imagine peste care vom suprapune un titlu, un subtitlu și un call-to-action. Poziția meniului va fi orizontală, sus. Logoul va fi plasat la același nivel cu meniul.
Înarmați cu aceste informații putem începe să căutăm o temă pentru site potrivită dorințelor noastre. După ce am realizat o listă scurtă, trebuie să renunțăm la opțiuni până când ajungem la doar 2. După ce ne-am convins că este ceea ce trebuie, putem instala tema și bifa sarcina din caiet.
Alegerea unei teme pentru site este precum cumpărarea unei case – confuză la început și însoțită de teama că nu ai făcut alegerea cea mai bună. Este posibil să nu găsești designul perfect, care să bifeze la toate capitolele, dacă nu îți permiți să creezi unul de la zero. Totuși, cu o abordare sistematică, folosind criteriile de mai sus, îți poți ușura munca foarte mult!