Probabil ai auzit destul de des că optimizarea pentru motoarele de căutare (Search Engine Optimization, pe scurt – SEO) este o unealtă de marketing digital foarte importantă. Însă cunoștințele de bază nu spun foarte multe despre acest domeniu deosebit de complex. Optimizarea este alcătuită din mai multe elemente și cheia pentru a înțelege de ce aceasta este atât de importantă este cunoașterea acestor elementelor și funcționarea lor.

Dincolo de asta, este o unealtă bună pentru brand awareness, pentru a construi relații cu viitorii clienți și pentru a te poziționa ca autoritate în domeniul tău. Așadar, să vedem ce este important de reținut cu privire la SEO și de ce este atât de vitală.

Elemente principale de SEO

Cuvintele cheie – Au trecut zilele când singurul lucru care conta în optimizare erau cuvintele cheie, dar asta nu înseamnă că ele nu mai contează deloc. Diferența este că astăzi aceste cuvinte trebuie alese cu grijă pe baza unei documentări și folosite inteligent în conținut. Dar ce sunt cuvintele cheie? Acestea sunt cuvinte sau fraze pe care potențialii clienți le caută pe internet și pe care brandurile le pot folosi pentru a ajunge în fața acestora.

Atunci când cauți termeni cheie trebuie să te uiți după cei care sunt foarte căutați, dar care au o competiție scăzută. Alege atât termeni scurți (cum ar fi „câine”), termeni lungi (precum „adopție pui de husky”) și termeni locali (ca „adopție câini în București”). Cu acești termeni îți vei optimiza conținutul, titlurile, linkurile și alte elemente de pe pagini.

Conținutul – Conținutul este partea cea mai importantă a SEO, căci prin intermediul acestuia ajungi și interacționezi cu audiența ta. De exemplu, dacă ai avea un magazin de flori ai putea să scrii o serie de articole de blog despre grădinărit, alegerea speciilor de plante potrivite, sfaturi de creștere etc. Când o persoană interesată de grădini caută astfel de informații va apărea blogul tău în rezultate și vei construi o relație cu această persoană oferindu-i informații relevante. Asta înseamnă că atunci când vor dori să cumpere o plantă compania ta va fi printre primele de la care se va gândi să cumpere. Conținutul din ziua de azi trebuie să fie educațional, interesant, relevant, să împingă oamenii la interacțiuni și să fie ușor de distribuit.

Conținutul poate fi:

  • O pagină statică
  • Videoclipuri
  • Blog
  • Infografice
  • Podcasturi
  • Cărți digitale/studii
  • Postări pe rețelele sociale

SEO off-page – Această parte a optimizării implică acțiuni care nu se petrec pe site. Cel mai important aici este link buildingul pentru că linkurile de calitate pe care le primești le spun motoarelor de căutare că site-ul are conținut de calitate, crescându-i astfel autoritatea.

Sunt mai multe moduri prin care poți primi linkuri, printre care: guest blogging, crearea de infografice și menționarea influencerilor în conținutul tău.

SEO Local – Optimizarea locală devine tot mai importantă pe măsură ce tot mai mulți oameni folosesc dispozitive mobile pentru căutări. În prezent, 57% din toate căutările sunt realizate de pe smartphone sau tabletă și jumătate dintre aceste căutări sunt locale.

Dacă ai un restaurant, de exemplu, prin optimizarea locală poți face ca atunci când oamenii caută un local unde să mănânce în zonă să găsească restaurantul tău. Pentru a face o astfel de optimizare trebuie folosiți termeni locali și creată o pagină a afacerii în Google My Business (și Maps) etc.

Marketing pentru motoarele de căutare (SEM)– acest lucru se referă la acțiunile plătite și anume: reclame native, Google Ads, reclame în social media și altele asemenea. Chiar dacă nu este o componentă majoră a unui plan SEO, SEM te ajută să ajungi la audiențe noi foarte bine țintite.

Importanța SEO pentru afacerile moderne

Vizibilitate și ranking – Una dintre cele mai importante funcții ale optimizării pentru motoarele de căutare este vizibilitatea, adică modul în care îi faci pe posibilii clienți să te găsească mai ușor atunci când caută un produs pe care și tu îl oferi. Vizibilitatea este dată de poziția în Google.

Cu cât te plasezi mai sus în rezultatele unei căutări, cu atât cresc șansele ca oamenii să dea click pe linkul tău. Cu cât depui mai mult efort pe partea de SEO, cu atât vei fi plasat mai sus și vei avea o mai mare vizibilitate, ceea ce înseamnă foarte mult având în vedere că un sfert dintre oameni nu merg niciodată mai departe de prima pagină de rezultate.

Trafic – Traficul crește atunci când vizibilitatea crește. 33% dintre clickuri sunt date pe primul site din rezultate, iar primele 5 clasate primesc 3/4 din toate clickurile. Ideal ar fi să te plasezi pe una dintre primele 5 poziții, numărul fiind perfect.

Autoritate – conceptul de autoritate este relativ nou în SEO. Acesta înseamnă relevanța și încrederea pe care site-ul tău le oferă. Cu cât ai mai multă autoritate cu atât mai mulți clienți vor veni la tine.

Experiența vizitatorilor pe site – Toate eforturile de optimizare a conținutului și a site-ului duc la o experiență ușoară și pozitivă a utilizatorilor site-ului tău. De exemplu, dacă faci site-ul responsive va fi mai ușor de utilizat de pe orice dispozitiv va fi accesat. De asemenea, crescând viteza de încărcare va face ca oamenii să fie mai puțin tentați să părăsească site-ul și vor petrece mai mult timp pe acesta. 50% dintre consumatori se așteaptă ca un site să se încarce în cel mult 2 secunde, iar dacă acest lucru nu se întâmplă ei vor pleca, ceea ce îți va scădea rata de conversie.

Creștere

Per total, SEO este esențial pentru că ajută la realizarea mai multor lucruri: construirea unei relații cu audiența, îmbunătățirea experienței pe care o are clientul, creșterea autorității și atragerea mai multor oameni pe site, ceea ce va aduce mai mulți clienți, astfel putând să crești afacerea.

Motoarele de căutare nu sunt perfecte

Acest lucru înseamnă că trebuie să fii atent la câteva lucruri pentru a îți face treaba mai ușoară: dacă nu ai o structură a linkurilor adecvată motoarele de căutare nu îți vor indexa bine site-ul și nu vei primi o clasare superioară; erorile de codare pot face ca site-ul să nu fie indexat deloc. Alte probleme pot fi: paginile duplicat, formularele, conținutul de tip foto/audio/video, semantica.

În concluzie

După cum se poate vedea, SEO este un proces de durată care include mai multe aspecte. Aceste aspecte evoluează continuu pe baza schimbării comportamentului oamenilor și a apariției de noi tehnologii. Însă la final va merita tot efortul depus.

Optimizarea pentru motoarele de căutare poate ajuta o afacere să obțină vizibilitate, trafic, conversii și chiar mai mult. De aceea trebuie făcută încă de la crearea site-ului și actualizată mereu la cele mai noi practici.