Ce trebuie să știi despre dropshipping: avantaje, dezavantaje și obstacole

Dropshipping este o metodă de onorare a comenzilor online care nu necesită ca o companie să păstreze produsele în stoc. În schimb, magazinul de comerț electronic vinde produsul și transmite comanda către un furnizor terț, care apoi se va ocupa să ambaleze și să livreze produsul către clientul final în numele magazinului.

Cu toate acestea, contrar credinței populare, dropshipping-ul nu este o schemă de îmbogățire rapidă.

Desigur, pare că banii se câştigă ușor prin această modalitate tot mai populară prin care poţi să faci comerț online – vinzi produsele din stocul unui furnizor și îţi opreşti un procent din vânzări – dar atunci când iei în considerare toate dezavantajele, obstacolele și gestionarea de zi cu zi, poate deveni un efort foarte solicitant.

Dacă abordezi corect această strategie, totuși, dropshipping-ul te poate ajuta să îţi construieşti o afacere de succes… doar că nu atât de repede pe cât ai sperat.

În acest articol vom explora avantajele și dezavantajele dropshipping-ului, obstacolele pe care le poţi întâlni, abordările potrivite și întrebările frecvente; iată tot ce trebuie să știi înainte de a implementa o astfel de strategie pe platforma ta de comerț electronic:

5 adevăruri dure despre dropshipping

Dacă ai o afacere și vrei să vinzi prin intermediul unui magazin online fără a fi nevoit să stochezi, să depozitezi sau să ambalezi singur produsele, acest model poate fi o soluție și, cel mai important, poate fi benefic pentru afacerea ta.

După ce un client comandă un produs din magazinul tău online, furnizorul tău trimite articolul respectiv direct clientului. Este o modalitate eficientă atât pentru companiile mari, cât și pentru companiile mici de a procura produse repede, câștigând puțini bani și economisind spațiu de stocare în același timp.

Acest lucru este mai ușor de spus decât de făcut, desigur, așa că înainte de a-ți investi toate economiile într-un astfel de model de business, iată câteva lucruri pe care trebuie să le ai în vedere:

1. Marje de profit reduse

Desigur, din moment ce nu trebuie să îți gestionezi sau să îți stochezi tu însuți produsele, cheltuielile generale sunt reduse, dar la fel sunt și veniturile.

Investești mai puțini bani, dar și profitul este mai mic. Asta înseamnă că trebuie să ai foarte multe comenzi doar pentru a rămâne pe linia de plutire, ca să nu mai vorbim despre a obține profit, mai ales având în vedere că majoritatea banilor merg către furnizor.

Astfel, profitul obținut s-ar putea să nu fie suficient pentru a-ți acoperi cheltuielile și costurile de operare cu marketing-ul, întreținerea site-ului, optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO) și gestionarea comenzilor.

Îți poți anticipa venitul folosind aceste variabile (reprezintă medii, așa că se vor schimba în funcție de industria și situația ta specifică):

20% marjă de profit
2% rată de conversie

Apoi poți calcula o estimare a profitului folosind această ecuație:

(Valoarea traficului x 0.02) x (Valoarea medie a unei comenzi x 0.2) = Profitul

Deși această estimare rapidă poate fi suficientă pentru început, există câteva probleme pe care trebuie să le iei în considerare:

  • Reducerea la cumpărarea de la producători poate fi mai mică de 20%
  • Această estimare nu ține cont de niciuna dintre cheltuielile suplimentare menționate mai sus pe care trebuie să le plătești tu însuți, așa că ea nu reprezintă profitul final
  • Pentru majoritatea produselor va trebui să accepți o marjă de profit mai mică, pentru a-ți menține prețurile de vânzare competitive. Dacă nu ești flexibil și vrei să menții o marjă de profit de 20% la toate produsele, alte companii pot vinde mai ieftin decât tine

În plus, vei observa că profitul tău este, de asemenea, determinat în mare măsură de traficul pe care-l generezi, așa că dacă construiești un brand de comerț electronic de la zero pe platforme precum BigCommerce sau Shopify, vei avea o perioadă dificilă la început, în timp ce îți dezvolți o bază de clienți.

Chiar dacă de stocuri și de livrări se ocupă un furnizor specializat, tu trebuie să te ocupi în același timp de gestionarea relației cu acesta, de procesarea comenzilor, de retururi și de asigurarea unui serviciu de relații cu clienții de calitate.

Este mult mai rezonabil să începi o afacere de tip dropshipping atunci când ai deja o sursă constantă de trafic organic.

2. Este o piață foarte competitivă

Întotdeauna vor exista antreprenori prea optimiști care se concentrează exclusiv pe componenta „cheltuielilor reduse” și ignoră datele de mai sus.

Deoarece este nevoie de o investiție inițială mică pentru a începe o afacere de tip dropshipping, înseamnă că este un domeniu cu concurență acerbă, în care cele mai populare piețe au de suferit mai mult decât altele.

Practic, cu cât o companie este mai mare, cu atât își poate reduce marja de profit pentru a oferi cele mai mici prețuri.

Pentru ca lucrurile să fie și mai dificile, sunt șanse să nu ai o înțelegere exclusivă cu furnizorii tăi, ceea ce înseamnă că alte afaceri concurente ar putea vinde exact aceleași produse ca tine. Și dacă ești abia la început, competitorii tăi cu ani de experiență au resurse pe care tu nu le ai, pentru a vinde mai ieftin.

Acest lucru înseamnă că clienții tăi potențiali pot cumpăra exact același produs de la altcineva la un preț mai mic – de ce ar cumpăra de la tine?

3. Lipsa de control asupra lanțului de aprovizionare

În cazul unei afaceri standard de comerț electronic, dacă clienții se plâng de calitatea produsului, întârzierea comenzii sau politicile de returnare, poți rezolva singur problemele.

În cazul unei afaceri în sistem dropshipping, ești mai mult sau mai puțin limitat la acțiunile furnizorului, dar tu ești cel care trebuie să vorbească direct cu clienții.

Dacă apar probleme, nu poți decât să speri că furnizorul le va rezolva, în timp ce tu încerci să liniștești clientul în legătură cu o situație asupra căreia nu ai control.

În plus, există și o întârziere în comunicare, deoarece tu vei fi nevoit să păstrezi legătura și cu clientul și cu furnizorul simultan. Dacă primești cu întârziere un răspuns sau o anumită informație, comunicarea se blochează și problemele nu vor fi rezolvate în timp util, iar tu, în calitate de comerciant, nu ai deloc controlul asupra acestor procese.

Ulterior, dacă clienții vor lăsa recenzii negative din cauza acestui blocaj, s-ar putea ca afacerea ta să fie un eșec.

4. Probleme de răspundere juridică

Deși aceasta nu este o problemă comună pentru afacerile în sistem dropshipping, ea merită menționată. Unii furnizori pot desfășura activități ilegale și nu poți ști întotdeauna de unde provin produsele comercializate.

O activitate și mai înșelătoare are loc atunci când furnizorii folosesc ilegal un logo sau o marcă comercială sau proprietatea intelectuală a unei alte companii.

Această problemă poate fi prevenită sau remediată printr-un contract serios, dar nu toți antreprenorii care sunt la început știu asta.

Este ceva de care ar trebui să ții cont atunci când îți alegi furnizorii.

5. Dificultatea construirii unui brand

La fel ca scriitorii-fantomă sau compozitorii din culise, antreprenorii care au o afacere de tip dropshipping trebuie să înțeleagă că meritul pentru munca lor revine altcuiva.

Dacă un anumit produs pe care îl vinzi este extraordinar, clienții tăi se vor concentra mai ales pe marca produsului și vor uita complet de experiența de cumpărături.

La urma urmei, pe pachet nu este logo-ul tău.

Acesta este încă un motiv pentru care o afacere prin dropshipping este mult mai eficientă pentru mărcile care au deja o prezență online bine definită.

Vă prezint mai jos 4 abordări eficiente pentru o afacere prin dropshipping

Un magazin online în sistem dropshipping poate fi extrem de eficient, în contextul în care ai deja o afacere și te gândești să te extinzi. Deși dezavantajele prezentate mai sus fac dificilă susținerea unei astfel de afaceri pornite de la zero, aceasta oferă totuși suficiente beneficii pentru a ajuta companiile de comerț electronic să-și îmbunătățească rezultatele în mod substanțial. Astfel, dacă ai deja o afacere, produse care se vând și clienți care le apreciază, există foarte mari șanse să câștigi noi clienți fideli, prin dropshipping.

Ia în considerare următoarele patru abordări eficiente dacă vrei să începi o afacere prin dropshipping:

1. Studiază piaţa

Dacă vrei să începi o afacere prin dropshipping, trebuie să știi că această modalitate de a face comerț online funcționează mai bine ca mijloc pentru un scop, nu ca scop în sine.

Implementează această strategie pentru a reduce riscul atunci când vrei să vinzi produse noi și pentru a studia piața.

În loc să-ți crești costurile de inventar umplând depozitul cu un produs nou, despre care nu știi dacă se va vinde sau nu, testează-l înainte, folosind dropshipping.

Vei putea estima astfel și prețul potrivit, ceea ce îți va oferi un indiciu mai exact despre cantitatea pe care ar trebui să o cumperi la început.

Acest lucru este foarte important atunci când testezi produse noi, deoarece vânzarea unui produs nou prezintă întotdeauna riscuri inerente.

De exemplu, poate ai avut foarte mult succes cu vânzarea produselor pentru câini. Dar asta nu înseamnă neapărat că vei vinde la fel de bine și produse pentru pisici.

Folosind dropshipping, poți oricând să testezi câteva produse noi și să vezi cum merge.

2. Protejează-te împotriva supraestimării vânzărilor

Magazinele de comerț electronic cu experiență știu că fluctuațiile pieței nu sunt întotdeauna previzibile. În loc să plătești foarte mult pentru produse pe care le stochezi doar pentru că ți-ai supraestimat vânzările, ar fi mai bine să ai ca rezervă un furnizor de dropshipping: această abordare îți va economisi bani și nici nu vei pierde vânzările, dacă estimările tale optimiste se confirmă.

Acest lucru este util în special în cazul variațiilor sezoniere.

Este o protecție împotriva incertitudinilor cu care se confruntă toți comercianții cu amănuntul.

Dacă ai deja o relație cu un furnizor de încredere care lucrează în regim dropshipping, acest lucru reprezintă de asemenea o asigurare excelentă împotriva situațiilor excepționale.

Dacă depozitul tău este afectat de un dezastru natural, de exemplu, vei putea în continuare să preiei comenzi noi și să le onorezi pe cele anterioare, transferându-le mai departe furnizorului.

Același lucru este valabil și pentru evitarea întârzierilor, în cazul în care ai probleme cu livrarea produselor.

3. Implementează sisteme strategice de expediere

Una dintre consecințele extinderii afacerii tale este că vei avea dificultăți mai mari legate de expedierea comenzilor. Cu cât te îndepărtezi mai mult de depozitele sau de centrele tale de livrare, cu atât vei suporta mai multe costuri și taxe de expediere.

Un furnizor în regim dropshipping poate fi soluția perfectă pentru acele locații problematice care se află în afara regiunilor care îți generează profit.

  • Poate că livrarea pe o distanță foarte mare costă prea mult sau poate că prețurile de stocare sunt prea mari pentru a justifica înființarea unui nou centru de expediere.
  • Poate că sunt aplicate taxe suplimentare, de exemplu la expedierea în afara țării. Dacă implementezi sisteme strategice de expediere în regim dropshipping pentru aceste zone specifice, această abordare ar putea reprezenta factorul determinant pentru a avea o marjă de profit satisfăcătoare.

În plus, la fel cum dropshipping-ul poate fi foarte util în studierea pieței, această strategie se poate dovedi eficientă și pentru a testa vânzările în regiuni noi.

De ce să nu folosești această metodă pentru o perioadă scurtă, de probă, într-o locație nouă, să vezi dacă merită să deschizi un nou centru de expediere acolo?

4. Colaborează cu un furnizor în regim dropshipping pentru produsele care necesită întreținere specială

Unele produse au un cost de depozitare și expediere mult mai mare decât altele.

În anumite circumstanțe, ar putea fi mai profitabil pentru tine să colaborezi cu un furnizor în regim dropshipping pentru acestea, decât să le depozitezi singur.

Ce înțelegem prin produse cu întreținere specială?

Orice produse care presupun taxe suplimentare pentru depozitare sau expediere, cum ar fi:

  • Produse foarte mari — Unele produse ocupă atât de mult spațiu, încât vânzarea lor nu compensează costurile de depozitare.
  • Produse foarte grele — Dacă greutatea unui produs face ca expedierea sa să coste prea mult, încearcă să îl expediezi în sistem dropshipping de la un producător sau un angrosist.
  • Produse fragile — Produsele fragile se expediază în condiții speciale. În aceste cazuri, furnizorul sau producătorul ar putea fi mai bine echipat decât tine pentru a gestiona livrarea.
  • Obiecte de valoare — Articolele de mare valoare, cum ar fi bijuteriile, antichitățile etc., necesită securitate suplimentară pe care nu o pot oferi toate depozitele. În loc să riști să-ți fie furate, poți să colaborezi cu un furnizor de încredere, care le poate proteja în mod adecvat.
  • Produse care trebuie păstrate în condiții speciale — Poate că vrei să vinzi produse care trebuie păstrate la rece, sau materiale sensibile la lumină. Dacă vrei să comercializezi astfel de articole care au nevoie de condiții speciale, este mai bine să implementezi un serviciu de dropshipping pentru afacerea ta, decât să le stochezi singur.

Cu excepția cazului în care întreaga ta afacere este specializată pe aceste tipuri de produse, nu are sens să plătești taxe suplimentare de depozitare și expediere doar pentru o mică parte a vânzărilor.

Dar vei putea oferi în continuare clienților tăi aceste produse prin dropshipping, astfel că poziția ta pe acea nișă din piață nu va fi afectată.

Cum să-ți alegi cei mai potriviți furnizori care fac dropshipping

Dacă vrei să implementezi un serviciu de dropshipping pentru afacerea ta online, va trebui să intri într-un parteneriat cu un furnizor care deține spații de depozitare de unde distribuie produsele.

După cum am prezentat mai sus, în această relație depinzi foarte mult de furnizorul ales pentru calitatea produselor, pentru livrarea la timp și chiar pentru conformitatea cu legislația în vigoare.

Ceea ce înseamnă că trebuie să-ți alegi furnizorul de dropshipping cu cea mai mare grijă.

În primul rând, trebuie să te asiguri că produsele sunt așa cum au fost promovate, dar și că expedierea lor se face conform așteptărilor tale. Ar trebui de asemenea să testezi și să observi întreg procesul: timpul de livrare, cum primești coletul, în ce formă se prezintă produsul: compară atât produsele, cât și procesul de livrare. Ai nevoie să treci prin întreaga experiență de vânzare, ca să fii conștient de experiența viitorilor tăi clienți.

În afara stării produselor, mai sunt încă foarte multe aspecte la care ar trebui să fii atent, cu privire la modul în care furnizorul tău își desfășoară activitatea.

Iată o listă cu întrebări pe care trebuie să ți le pui înainte de a-ți alege un furnizor în sistem dropshipping:

  • Cum gestionează acesta retururile sau produsele deteriorate?
  • Cât timp îi ia pentru a onora o comandă, de la vânzare până la livrare?
  • Cum arată strategia lui de relații cu clienții? (Poți să testezi acest lucru singur.)
  • Va asigura livrarea directă către clientul final?
  • Îți va oferi un mecanism de protecție împotriva fraudelor?
  • Există recenzii despre viitorul tău partener?

De asemenea, trebuie neapărat să închei un contract serios cu furnizorul ales, așa cum am explicat mai sus, în care să fie specificate toate clauzele agreate.

Dropshipping pentru începători: răspunsuri la cele mai frecvente întrebări:

Iată câteva răspunsuri simple la cele mai frecvente întrebări despre dropshipping:

Ce înseamnă și cum funcționează o afacere de tip dropshipping?

Dropshipping este o metodă de onorare a comenzilor online care nu necesită ca o companie să păstreze produsele în stoc. Astfel, poți să comercializezi o gamă largă de produse în sistem dropshipping, printr-un furnizor anonim care livrează în numele companiei tale.

Acest furnizor stochează produsele pe care magazinul tău le vinde și le livrează în momentul în care magazinul tău are o comandă. Nu trebuie să plătești taxe de stocare, depozitare și ambalare, dar în funcție de furnizor, pot exista comisioane speciale pentru procesarea fizică a produselor stocate.

Tu plătești furnizorului o sumă de bani pentru ca acesta să se ocupe de livrarea produselor, iar câștigul tău rezultă din diferența rămasă după ce achiți această plată.

Cum să implementez un serviciu de dropshipping pentru afacerea mea?

Dropshipping-ul poate fi un serviciu adițional, în completarea unui model de afaceri tradițional de comerț electronic.

Presupunând că ai deja o prezență online cu unul sau mai multe magazine (sau cel puțin știi cum să construiești o astfel de afacere), implementarea unui serviciu de dropshipping este similară cu lansarea oricărui alt produs nou, cu câteva distincții.

Iată un ghid rapid, pas cu pas:

  1. Află ce produse s-ar potrivi cel mai bine pentru strategia ta și pentru piața pe care activezi.
  2. Află cum vând concurenții tăi produsul și la ce preț.
  3. Găsește-ți cel mai potrivit furnizor (după criteriile de mai sus).
  4. Stabilește un proces clar cu furnizorul tău de dropshipping care funcționează pentru amândoi și sincronizează-l cu sistemele tale. În funcție de soluția ta de management al vânzărilor, acest lucru ar putea fi foarte ușor sau poate va necesita depășirea unor obstacole.
  5. Listează și promovează noul tău produs. Asigură-te că poți gestiona orice cazuri speciale, cum ar fi modificarea orelor de expediere sau schimbarea locațiilor.

Este dropshipping-ul o metodă de vânzare legală?

Da, este o metodă legală.

Este posibil să întâmpini unele probleme juridice însă, în funcție de furnizorul ales, dar dropshipping-ul în sine este o metodă perfect legitimă de vânzare online.

Ține minte totuși să te protejezi printr-un contract, așa cum am explicat mai sus, în care să fie specificate toate clauzele agreate.

Care sunt beneficiile dropshipping-ului?

Există cel puțin cinci motive clare pentru care aproape orice antreprenor din domeniul comerțului electronic ar trebui să ia în considerare această strategie:

  • Reprezintă o modalitate cu riscuri minime de a începe o afacere
  • Îți oferă posibilitatea de a reduce costurile produselor
  • Printr-un serviciu de dropshipping nu trebuie să acumulezi stoc sau să investești în stoc
  • Ai la dispoziție o gamă largă de produse
  • Îți oferă flexibilitate

Este profitabilă o astfel de strategie?

Da, vânzarea în sistem dropshipping poate fi profitabilă pentru comercianți. Această strategie reprezintă un model de afaceri cu risc scăzut, care îți permite să vinzi produse clienților tăi fără a suporta costurile mari de funcționare pe care le are un angrosist. Astfel, datorită costurilor mai mici, afacerea ta poate să devină profitabilă mai ușor și mai repede prin vânzarea în sistem dropshipping, fată de alte modele de afaceri.

Trebuie înființată o firmă pentru a face dropshipping?

Da, trebuie să alegi o formă juridică potrivită de organizare a afacerii tale, în conformitate cu legislația în vigoare, în momentul în care începi să vinzi efectiv; dar ar fi bine să nu te grăbești să faci asta până când nu începi să vinzi în mod constant. Trebuie înființată o firmă pentru a face dropshipping datorită faptului că majoritatea furnizorilor de servicii de plăți îți vor cere să dovedești că afacerea ta este organizată într-o formă juridică.

Este dropshipping-ul permis pe eBay?

Da, dropshipping-ul este permis pe eBay.

Este dropshipping-ul permis pe Amazon?

Da, dropshipping-ul este permis pe Amazon.

Ce produse aș putea să comercializez?

Dacă ești interesat de dropshipping, dar nu știi cum să începi, iată o listă de produse din care poți să te inspiri. Am încercat să listăm numai articole auxiliare, care s-ar putea potrivi cu gama de produse din orice domeniu:

  • Sacoșe personalizate în sprijinul unui scop caritabil.
  • Tricouri personalizate.
  • Căni de cafea amuzante.
  • Semne de carte cu mesaje motivaționale.
  • Ceasuri sau bijuterii nu foarte scumpe.
  • Materiale promoționale personalizate cu logo-ul tău (tricouri, genți, căni, pixuri, etc.)

Furnizorii în sistem dropshipping livrează și la nivel internațional?

Acest aspect diferă foarte mult în funcție de furnizorul cu care alegi să colaborezi, așa că este cel mai bine să verifici înainte de a intra într-un parteneriat.

Livrările internaționale pot deveni rapid foarte costisitoare, iar obținerea unor date exacte cu privire la taxele de transport pentru sute de țări este destul de complexă. De asemenea, un furnizor în regim dropshipping are nevoie de mult mai mult timp pentru a procesa o comandă internațională, deoarece sunt necesare mai multe documente. Unii furnizori vor percepe o taxă suplimentară pentru livrările la nivel internațional, în timp ce alții pur și simplu nu vor oferi acest serviciu.

În concluzie:

Vânzarea în sistem dropshipping poate fi o strategie foarte eficientă, atunci când este implementată corect. Motivele pentru care ea nu funcționează de la început pentru companiile noi devin treptat mai puțin relevante, cu cât o companie este mai mare.

De exemplu, o afacere care are o prezență stabilită pe o anumită piață, are deja trafic organic și nu trebuie să-și facă griji atât de mult cu privire la construirea unui brand.

De aceea, acest model de afaceri reprezintă o oportunitate excelentă pentru majoritatea companiilor de comerț electronic – doar că nu trebuie să îți construiești doar pe acest sistem întreaga strategie de vânzări.

Faceți click aici pentru a vedea costurile de realizare a unui site de comerț electronic pe modelul Dropshipping.

Laurențiu Barbu
ADX Digitla Agency srl
0769.65.65.00
office@adx.ro